emmasresor.blogg.se

Välkomna till min reseblogg.

Hemma efter en härlig liten semester

Publicerad 2013-04-05 00:33:00 i Allmänt, Brasilien, Äventyr,

Under helgen unnade jag som sagt mig en liten semestertrip till en ö lite längre norrut i Brasilien, nämligen Florianopolis. Det är tydligen ett väldigt populärt resmål, speciellt nu under påskhelgen. Vi satte oss på nattbussen här i Lajeado klockan 9 på kvällen och var framme på ön klockan 7 morgonen efter. Det var en dubbeldäckare men det var minsann inte så spexigt som jag trodde att få sitta på andra våningen för med de extremt dåliga vägarna de har här i Brasilien så kröp illamåendet sig snabbt på! När vi var framme tog vi ytterligare en buss för att komma fram till "Barra da lagoa", en riktigt vacker strand, ganska turistig, många klassiska strandförsäljare och en massa solstolar... och vårt hostel låg precis intill.

Hostlet var väldigt mysigt och vi hade en underbar utsikt över stranden. På morgonen blev vi bjudna på frukost och om kvällarna fick man en gratis Caipirinhas i baren. För ca 30 real/natt (alltså ca 100kr/natt) fick vi ett rum med 8 bäddar och vi delade rum med folk både från tyskland, england, argentina osv. Det är det härliga med hostels, att träffa så många olika människor från hela världen som berättar om deras äventyr, vad de planerar att göra eller ge tips på saker de varit och sett redan. Kändes även bra att äntligen få prata lite engelska med någon!

Utsikt från hostlet... här se man vackra Barra da Lagoa!

Vi gav oss ut för att hitta några naturliga källor vi fått tips om från en trevlig spanior men vi gick fel och hamnade här istället,... tyckte inte det var så pjåkigt så vi slog oss ner och njöt lite av solen!

Gjorde en liten tripp till norra delen av ön. Här fanns det en massa vackra sanddynor som folk åkte Sand board på, alltså för er som inte vet, de surfade på sand helt enkelt.

En solbränd Emma påväg mot Ingleses över sanddynorna tillsammans med Stina. Och denna bilden är STINAS, mycket viktigt att jag poängterade det tydligen! ;)

Free Caipirinhas på hostlet varje kväll.. tror det uppskattades? ;)