emmasresor.blogg.se

Välkomna till min reseblogg.

Chapada Diamantina

Publicerad 2013-07-10 03:14:42 i Allmänt,

Efter en natt i Salvador klev jag och Stina på en buss som på 6 timmar skulle ta oss till Chapada Diamantina, ett område känt för din vackra natur!! Klicka HÄR om ni vill veta mer om området.

När vi kom fram stod en man och väntade på oss och tog med oss till hostlet Chill Out som vi skulle bo på. Det var riktigt fint, rent och hade fin utsikt över trädtopparna. Det var lite problem med komunikationen men eftersom ägaren (som tyvärr aldrig var på plats) var från Sverige fanns det ändå möjlighet att ringa honom om nått problem skulle dyka upp.

Första dagen blev en lugn dag då Stina somnade i sängen medan jag satt i hängmattan och kollade några avsnitt av "Solsidan". Vi var så trötta efter bussresan att vi inte ens orkade bry oss om att köpa mat så vi levde på choklad och frukt den kvällen. Kan erkänna att måltiderna inte varit de bästa än så länge... min mage kommer bli så lycklig när jag kommer hem till Sverige igen!!

Hörde en massa pipande utanför hostlet när vi satt och åt frukost. Trodde det var fåglar men det visade sig vara små apor. En av de anställda på hostlet tryckte fast en banan på en stolpe och några sekunder senare var stolpen täckt av apor som fightades för en liten mumsbit!

Andra dagen drog vi in till "centrum" av den lilla byn Lencios som vi bodde i för att spana in turistbyråerna som erbjöd olika resor till de kända platserna i Chapada Diamantina. Vi bestämde oss för ett heldagspaket för 140 real (ca 400 kr) som nästa dag skulle ta oss till ett vattenfall, en utsiktplats på en av alla bergplatåer i området, gruta azul (den blå grottan) och Lapa Doce (Den söta grottöppningen(?)), en djup grotta med häftiga formationer från sötvattnet som läcker in från taket. Riktigt vackra platser! När det var fixat drog vi till ett vattenfall i närheten av vårt hostel där folk kunde glida ner från vattenfallet då vattnet slipat till underlaget så att det blev plant och glatt. Dock testade vi inte på det eftersom vädret var så kasst!

Klockan halv 8 dagen efter kom en van och häntade upp oss för att ta oss till de vackra platserna jag beskrev innan, och det hade varit en heeelt underbar dag om det inte hade varit för att min andra matförgiftning skulle inträffa just den dagen. Jag gjorde allt jag kunde för att vara med och se allt, jag hade ju ändå betalat för det och jag visste att jag aldrig skulle få chansen igen. Jag sprang därför fram och tillbaks mellan attraktionerna och toan då frukosten inte längre kände för att stanna i magen och i bilen höll jag ett stenhårt grepp i platspåsen! Det värsta var när vi skulle gå igenom den 1km långa underjordiska grottan, när allt var tyst runtomkring... hade varit en aning pinsamt om det helt plötsligt börjat eka hulkningar när alla gick och beundrade de geologiska mästerverken. Men som sagt, trots denna otur var det en helt underbar plats och jag fick se så mycket vackert!!

Dagen efter mådde jag bättre! Det blev en lugn förmiddag och vi drog ut på en liten vandringstur och hittade en klipphäll bredvid ett vattenfall där vi vilade i någon timme för att sen dra in till den lilla byn igen och få i oss en riktig måltid (för en gångs skull). Klockan halv 8 dagen efter satte vi oss återigen på bussen som istället för att ta 6 timmar tog ca 10 timmar pga trafiken.... woho! Men tillslut var vi framme och efter en hel dag utan att ha ätit annat än en brödbit och något äpple satt mat i magen väldigt fint!! Ha det bra där hemma :)

Sao Paulo

Publicerad 2013-07-10 01:18:11 i Allmänt,

Efter resan till Pantanal hade vi bara en vecka kvar i Lajeado så det blev en del farväl till våra vänner, en heldå-middag med professorn och biologi-studenterna vi lärt känna i labbet och en del packande. Det kändes faktiskt ganska skönt att få ge sig iväg, jag var mättad på Lajeado och var verkligen sugen på att resa runt och sen komma hem till Sverige. Det har ändå gått mer än 4 månader nu! Första stoppet var Sao Paulo. Naturligtvis möttes vi inte av något vackert väder så den första dagen blev det sightseeing i regn regn och åter regn! Inte så kul men vad gör man! Vi besökte en vacker katedral och en kyrka, vi gick runt lite i det japanska området (tydligen där den största japanska populationen utanför japan bor) osv. Ärligt talat kändes det inte som det fanns så mycket att besöka i centrum. Och vi var väl inte så peppade på att springa runt i regnet heller. Vi tog oss hem på eftermiddagen för att undvika att vistas ute efter klockan 18.00 då det varit en hel del ganska stora protester (som ni säkert läst om). Det hade ju varit väldigt våldsamt veckan innan och vi viste inte om det skulle spåra ur igen.

Nästa dag blev det Av. Paulista, den kända gatan i Sao Paulo. Ärligt talat kan jag säga att jag är aningen besviken på den staden. Jag vet inte om det berodde mycket på vädret men det kändes inte som att staden hade mycket att erbjuda. Vi hittade en klädbutik vi besökte och så gick vi till MASP, det stora konstmuséet. Där fanns faktiskt en hel del vacker konst och det kan väl rekomenderas... men annars skulle jag nog inte direkt tipsa någon om att dra till Sao Paulo.

Den sista dagen skulle vi ta flyget på eftermiddagen och hade inte så mycket ledig tid så vi gjorde en snabb liten tripp till en park där vi spatserade runder tills vi tog flyget vidare till Salvador för att sen direkt ta en buss mot Chapada Diamantina, ett underbart område några timmar utanför Salvador med vacker natur, grottor och vattenfall!

Pantanal

Publicerad 2013-07-10 00:46:00 i Allmänt,

Ja nu har det varit tyst ett tag här men det har varit fullt upp med en massa farväl till vännerna i Lajeado, resor och packande! Just nu befinner jag mig i Salvador uppe i norra delen av Brasilien men för att inte förvirra er allt för mycket tänkte jag att jag tar del hela i ordning.

Senast skrev jag om när jag var i Rio, en riktigt vacker stad! En vecka efter att jag kom tillbaks till Lajeado var det dags för nästa äventyr. Det hela började lite komiskt då vi skulle flyga till staden Campo Grande. Jag och Stina hade bokat ett direktflyg och automatiskt tänker man då att man ska hoppa av och vara framme i den stad man bokat biljetten till. Dock blev vi en aning förvirrade när vi klivit av och inser att vi är i helt fel stad... vi får lite panik och det visar sig att vi "hoppat av vid fel hållplats". Har aldrig tidigare hört talas om att ett flyg mellanlandar och att man faktiskt sitter kvar på flyget för att ta sig till nästa destination men så var det. Efter att ha försökt hitta någon som pratade engelska och i ren panik pratat i mun på varandra lyckades vi komma på flyget igen.

Första natten spenderade vi i Campo Grande och dagen efter blev det en 3 timmar lång färd mot vårt Camp som låg i den södra delen av Pantanal. Vi fick en riktigt trevlig guide som började med att ta oss på en tur med båten längs de vackra snirklande floderna omslutna av höga träd. Det tog inte lång tid förrän vi fick se vår första Capybara, världens största gnagare. Riktigt häftiga djur och jag hade verkligen hoppats på att få de någon... vår guide var riktigt skicklig och vi kom så nära som 1,5 m ifrån den med båten. Vi fick dessutom se en massa uttrar på ganska nära håll :) Tyvärr hade vi otur med vädret och det var isande kallt. Har inte skakat så mycket i kroppen som jag gjorde när vi kom i land igen.

Dagen efter blev det guidning med bil och tack o lov hade vi vädret på vår sida och det var strålande sol. Vi åkte någon timme djupare in i Pantanal och längs med vägen fick vi se tukaner, caimans (likt små krokodiler), undulater mm. Tillslut fick vi kliva ut bilen och guiden ledde oss in i skogen som var full av palmer och lianer. Det första vi såg var en "lesser anteater", alltså den mindre varianten av myrslok. Vi fick även se Howler monkeys, otroligt söta apor (honan med orange päls och hanen med svart päls) som spanade in oss från trädtopparna. På kvällen blev det ytterligare en båttur då det blev fler apor och capibaras och det avslutades med en lugn stund med en vacker solnedgång och nattskådning med ficklampa.

Sista dagen blev det kanotpaddling. Guiden körde iväg oss med båten, hämtade upp en kanot som han la på båten framför mig och Stina utan någon säkerhetslina, drog på i full fart som vanligt och tillslut släpte han av oss vid en fin liten avstickande flod som jag och Stina sen fick glida ner för medan vi lyssnade till fåglanda, spanade apor och bara njöt. I bakgrunden kunde man ibland höra hur vår guide försiktigt smög efter oss med motorbåten för att hålla koll på oss. En riktigt härlig avslutning på vår lilla djungel-resa!

Vill ni se fler bilder kan ni klicka HÄR!