emmasresor.blogg.se

Välkomna till min reseblogg.

Buenos Aires

Publicerad 2013-05-16 19:41:29 i Allmänt,

Mellan den 2a och 7e maj drog jag och Stina på en liten tripp till Buenos Aires, Argentina. Vi bodde på ett härligt litet hippie-hostel fullt med målningar på väggarna och växter lite här och var. Om kvällarna ljöd musik ur högtalarna och ibland spelade lokala liveband på scenen... ett riktigt härligt ställe helt enkelt, fullt med flummiga backbackers.

Den första dagen i Buenos Aires hade vi planerat lite sightseeing men naturligtvis skulle vi mötas av värsta regnovädret så vi fick planera om och försöka hitta ett ställe där vi hade tak över huvudet istället. Problemet var bara att bådas lokalsinne och kartläsning var på noll under resan så istället för att hålla oss torra irrade vi runt i regnet. Tillslut lyckades vi dock! Förutom gallerian besökte vi under resan även botaniska trädgården, Evitamuséet, konstmuséet Malba, nationalhistoriska muséet, Plaza de Mayo, Oblisco, osv. Som tur var har de ett ganska bra tunnelbanesystem i staden och därför var det lätt att ta sig fram och tillbaka, det enda negativa med tunnelbanorna är att det tydligen är väldigt lätt för tjuvar att sno åt sig saker från turister. De passade nämligen på att öppna min väska och sno åt sig min plånbok så för tillfället har jag nästan inga pengar och inga bankkort. Woho!! Men allt löser sig, det gör det alltid. Jag bestämde mig för att inte låta det förstöra min lilla resa för det fanns ju ändå ingenting att göra åt saken, så jag lyckades minsann njuta av vistelsen ändå! :)

Stina busar i botaniska trädgården! ^^

Botaniska trädgården myllrade av katter!

Evita-museet!

Såhär mysigt var hostlet vi bodde på!

Rapel

Publicerad 2013-05-02 14:17:52 i Allmänt, Brasilien, Äventyr,

Har ju glömt berätta om mitt senaste äventyr. För ungefär två veckor sedan var jag iväg på rapel tillsammans med Camila, Jonas och ett gäng killar. (Rapel: http://en.wikipedia.org/wiki/Abseiling) Efter ca en timmes bilfärd från Lajeado kom vi fram till en åker där vi parkerade, sen var det dags att vandra till fots mot en klippa man kunde ana en bit bort. Man blev lite skakis när man såg klippan för första gången för den var ju inte direkt liten. Det blev en del konditionsträning upp för klippan och sen en god fika med vacker utsikt innan vi gav oss på utmaningen. Vi hade två experter med oss som visade hur vi skulle göra och vad man skulle tänka på vilket gjorde att man kände sig en aning lugnare. Efter att ha fått prova på tekniken vid en liten sluttning var det dags att fira sig ner på riktigt tillsammans med Camila och en av experterna. Helt plötsligt befann man sig vid sidan om ena bergssluttningen med endast skog och en jäkla massa luft under sig, en häftig men sjukt läskig känsla i början. Dock hade jag nog inte riktigt fattat vad jag sysslade med för hjärtat hade inte hunnit få spel ännu. En bit ner började man tappa greppet om klippan och jag började glida mer och mer åt sidan och tillslut tappade jag fästet helt och hängde fritt i repet. Eftersom jag inte alls var beredd på att detta skulle hända (förväntade mig att jag skulle ha fäste mot väggen hela vägen ner) så blev det lite panikartat. Jag menar, vem hade inte fått panik om ma tappat kontrollen ett tiotal meter upp i luften. Men allting gick bra! Vi testade på det en gång till och den gången kunde man verkligen njuta av utsikten. Jag stannade upp lite när jag hängde fritt i luften och bara njöt av utsikten, hängandes i bara ett rep från en 55m hög klippa!

Nu blir det lite frukost och sen iväg mot Porto Alegre för att sen dra vidare till flygplatsen. Idag bär det nämligen iväg på en veckotripp till Buenos Aires, Argentina :)