emmasresor.blogg.se

Välkomna till min reseblogg.

Chapada Diamantina

Publicerad 2013-07-10 03:14:42 i Allmänt,

Efter en natt i Salvador klev jag och Stina på en buss som på 6 timmar skulle ta oss till Chapada Diamantina, ett område känt för din vackra natur!! Klicka HÄR om ni vill veta mer om området. 
 
När vi kom fram stod en man och väntade på oss och tog med oss till hostlet Chill Out som vi skulle bo på. Det var riktigt fint, rent och hade fin utsikt över trädtopparna. Det var lite problem med komunikationen men eftersom ägaren (som tyvärr aldrig var på plats) var från Sverige fanns det ändå möjlighet att ringa honom om nått problem skulle dyka upp. 
 
Första dagen blev en lugn dag då Stina somnade i sängen medan jag satt i hängmattan och kollade några avsnitt av "Solsidan". Vi var så trötta efter bussresan att vi inte ens orkade bry oss om att köpa mat så vi levde på choklad och frukt den kvällen. Kan erkänna att måltiderna inte varit de bästa än så länge... min mage kommer bli så lycklig när jag kommer hem till Sverige igen!! 
 
Hörde en massa pipande utanför hostlet när vi satt och åt frukost. Trodde det var fåglar men det visade sig vara små apor. En av de anställda på hostlet tryckte fast en banan på en stolpe och några sekunder senare var stolpen täckt av apor som fightades för en liten mumsbit!
 
 
Andra dagen drog vi in till "centrum" av den lilla byn Lencios som vi bodde i för att spana in turistbyråerna som erbjöd olika resor till de kända platserna i Chapada Diamantina. Vi bestämde oss för ett heldagspaket för 140 real (ca 400 kr) som nästa dag skulle ta oss till ett vattenfall, en utsiktplats på en av alla bergplatåer i området, gruta azul (den blå grottan) och Lapa Doce (Den söta grottöppningen(?)), en djup grotta med häftiga formationer från sötvattnet som läcker in från taket. Riktigt vackra platser! När det var fixat drog vi till ett vattenfall i närheten av vårt hostel där folk kunde glida ner från vattenfallet då vattnet slipat till underlaget så att det blev plant och glatt. Dock testade vi inte på det eftersom vädret var så kasst!
 
 
 
 
Klockan halv 8 dagen efter kom en van och häntade upp oss för att ta oss till de vackra platserna jag beskrev innan, och det hade varit en heeelt underbar dag om det inte hade varit för att min andra matförgiftning skulle inträffa just den dagen. Jag gjorde allt jag kunde för att vara med och se allt, jag hade ju ändå betalat för det och jag visste att jag aldrig skulle få chansen igen. Jag sprang därför fram och tillbaks mellan attraktionerna och toan då frukosten inte längre kände för att stanna i magen och i bilen höll jag ett stenhårt grepp i platspåsen! Det värsta var när vi skulle gå igenom den 1km långa underjordiska grottan, när allt var tyst runtomkring... hade varit en aning pinsamt om det helt plötsligt börjat eka hulkningar när alla gick och beundrade de geologiska mästerverken. Men som sagt, trots denna otur var det en helt underbar plats och jag fick se så mycket vackert!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dagen efter mådde jag bättre! Det blev en lugn förmiddag och vi drog ut på en liten vandringstur och hittade en klipphäll bredvid ett vattenfall där vi vilade i någon timme för att sen dra in till den lilla byn igen och få i oss en riktig måltid (för en gångs skull). Klockan halv 8 dagen efter satte vi oss återigen på bussen som istället för att ta 6 timmar tog ca 10 timmar pga trafiken.... woho! Men tillslut var vi framme och efter en hel dag utan att ha ätit annat än en brödbit och något äpple satt mat i magen väldigt fint!! Ha det bra där hemma :) 

Kommentarer

Lämna gärna en liten kommentar!
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela