emmasresor.blogg.se

Välkomna till min reseblogg.

Pantanal

Publicerad 2013-07-10 00:46:00 i Allmänt,

Ja nu har det varit tyst ett tag här men det har varit fullt upp med en massa farväl till vännerna i Lajeado, resor och packande! Just nu befinner jag mig i Salvador uppe i norra delen av Brasilien men för att inte förvirra er allt för mycket tänkte jag att jag tar del hela i ordning.
 
Senast skrev jag om när jag var i Rio, en riktigt vacker stad! En vecka efter att jag kom tillbaks till Lajeado var det dags för nästa äventyr. Det hela började lite komiskt då vi skulle flyga till staden Campo Grande. Jag och Stina hade bokat ett direktflyg och automatiskt tänker man då att man ska hoppa av och vara framme i den stad man bokat biljetten till. Dock blev vi en aning förvirrade när vi klivit av och inser att vi är i helt fel stad... vi får lite panik och det visar sig att vi "hoppat av vid fel hållplats". Har aldrig tidigare hört talas om att ett flyg mellanlandar och att man faktiskt sitter kvar på flyget för att ta sig till nästa destination men så var det. Efter att ha försökt hitta någon som pratade engelska och i ren panik pratat i mun på varandra lyckades vi komma på flyget igen. 
 
 
 
Första natten spenderade vi i Campo Grande och dagen efter blev det en 3 timmar lång färd mot vårt Camp som låg i den södra delen av Pantanal. Vi fick en riktigt trevlig guide som började med att ta oss på en tur med båten längs de vackra snirklande floderna omslutna av höga träd. Det tog inte lång tid förrän vi fick se vår första Capybara, världens största gnagare. Riktigt häftiga djur och jag hade verkligen hoppats på att få de någon... vår guide var riktigt skicklig och vi kom så nära som 1,5 m ifrån den med båten. Vi fick dessutom se en massa uttrar på ganska nära håll :) Tyvärr hade vi otur med vädret och det var isande kallt. Har inte skakat så mycket i kroppen som jag gjorde när vi kom i land igen. 
 
 
 
Dagen efter blev det guidning med bil och tack o lov hade vi vädret på vår sida och det var strålande sol. Vi åkte någon timme djupare in i Pantanal och längs med vägen fick vi se tukaner, caimans (likt små krokodiler), undulater mm. Tillslut fick vi kliva ut bilen och guiden ledde oss in i skogen som var full av palmer och lianer. Det första vi såg var en "lesser anteater", alltså den mindre varianten av myrslok. Vi fick även se Howler monkeys, otroligt söta apor (honan med orange päls och hanen med svart päls) som spanade in oss från trädtopparna. På kvällen blev det ytterligare en båttur då det blev fler apor och capibaras och det avslutades med en lugn stund med en vacker solnedgång och nattskådning med ficklampa. 
 
 
 
 
Sista dagen blev det kanotpaddling. Guiden körde iväg oss med båten, hämtade upp en kanot som han la på båten framför mig och Stina utan någon säkerhetslina, drog på i full fart som vanligt och tillslut släpte han av oss vid en fin liten avstickande flod som jag och Stina sen fick glida ner för medan vi lyssnade till fåglanda, spanade apor och bara njöt. I bakgrunden kunde man ibland höra hur vår guide försiktigt smög efter oss med motorbåten för att hålla koll på oss. En riktigt härlig avslutning på vår lilla djungel-resa! 
 
Vill ni se fler bilder kan ni klicka HÄR!

Kommentarer

Lämna gärna en liten kommentar!
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela