emmasresor.blogg.se

Välkomna till min reseblogg.

Iguazu falls

Publicerad 2013-06-06 23:49:00 i Brasilien, Äventyr,

Förra veckan drog jag till Iguazu tillsammans med portugiserna jag bor med här i Brasilien. Klockan tre på dagen satte vi oss på bussen som skulle ta ca 15 h, en lång resa, speciellt på de guppiga vägarna i brasilien. Jag lyckades sova någon timme eller två så man var lite slut när man kom fram. Efter att vi hittat hostlet vi skulle bo på, vilket förövrigt var väldigt fint, tog vi bussen bort mot Iguazu fallen. Tydligen började inte bussarna köra till fallen förrän klockan 11 så under tiden passade vi på att spana in "Parque das Aves" = Fågelparken. Oavsett hur illa det må vara med djurparker så erkänner jag att det var spännande att få se fåglarna på så nära håll. I en del delar av parken fick man till och med gå in i inhängnaderna och vandra runt bland fåglarna.
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter lite lunch satte vi oss på turistbussen som tog oss till fallen. Hade inte tänkt så mycket på hur det skulle vara där men det var mer turistigt än jag trott. Vädligt organiserat och mycket folk, dock hade vi prickat in en dag då det dessutom var maraton i området så det kanske lockade till sig fler turister. När man väl fick se första glimten av vattenfallet kändes det smått magiskt. Det roliga är att jag snart upptäckte att det bara var en bråkdel av fallet och jag skulle snart mötas av fler och fler overkligt vackra vyer. En sak jag har lärt mig under denna lilla resa är att portugiser är lika japaner/kineser... i alla fall de jag åkte med då jag inte varit med om så många gruppbilder i hela mitt liv!! :P Mot slutet kom vi fram till en bro som ledde ut över vattnet, mot kanten av ett vattenfall. Påväg ut över bron drängtes man i vattendroppar som blåstes iväg från närliggande vattenfall och man fick vara noga med att skydda kameran. En härligt och väldigt uppfriskande upplevelse minst sagt! :)
 
 
 
 
 
 
 
Andra dagen på vår resa besökte vi fallen på den argentiska sidan. Efter att ha tagit bussen över gränsen hittade vi en jättetrevlig taxichafför som tog oss till rätt ställe och som dessutom visade oss kartor och vägar vi kunde gå. Stigarna på den argentinska sidan var mycket mysigare enligt mig. Det kändes som man kom närmare naturen, det växte träd och buskar över en och oavsett var man befann sig kunde man se åtmindstone ett vattenfall och tack vare det fina vädret såg man regnbågar lite överallt. Vi passade även på att ta båten över till en liten ö, tog oss en snabb fika och sen klättrade vi upp mot en platå där vi kom riktigt nära ett av fallen. Även där var det extremt fuktigt och man blev halvt dränkt av vattendropparna som yrde i luften. Avslutet på den argentinska upptäcktsfärden kunde inte bli bättre. Efter en liten tågfärd kom vi fram till Gargantas del Diablo, Jävulens strupe, som var ett massivt vattenfall som i första anblick såg ut som ett stort hål som slukade allt vatten. Vi kom dit när solne började gå ner vilket gjorde det ännu mer underbart.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tredje dagen gav vi oss iväg mot Paraguay. Det blev en kort utflykt då vi spanade in den kaotiska staden, full av försäljare som sprang efter en (och slängde glåpord efter oss om vi tackade nej). Vi flydde fältet ganska snabbt för att istället spana in Itaipu, världens största vattenkraftverk. Det var inte jättemycket att se egentligen, men nu har man varit där i alla fall. Dessutom drog vi oss till ett buddhisttempel och en moské... var ju tvugna att fylla ut sista dagen med något. Men det var himla mysigt det med, dock lite oväntat att stöta på det i Iguazu.
 
Nu väntar snart nästa äventyr, Rio de Janeiro! På lördag åker jag, wiiie :)

Kommentarer

Postat av: Gitta

Publicerad 2013-06-21 12:34:33

Sååååå fint, helt jäkla otroligt fint, O så bra bilderna blev!!! Dit vill jag, bara sitta o njuta av utsikten o höra vattenbruset o bara njuta :)

Lämna gärna en liten kommentar!
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela