emmasresor.blogg.se

Välkomna till min reseblogg.

Biologiarbetet börjar!

Publicerad 2013-03-27 00:39:00 i Allmänt, Brasilien, C-uppsats,

Oi amigos. Idag bar det iväg mot ett av de två fragment jag ska arbeta med för min C-uppsats. Planen är att jag ska inventera fjärilar och jämföra populationerna i två olika skogsfragment, ett med naturligt förekommande träd och ett med planterade Eukalyptus. Kändes så skönt att äntligen få börja arbeta med det vi faktiskt kom hit för att göra, få ge sig ut och börja samla data, läs; springa runt i varma, gröna, Brasilianska skogar och håva vackra fjärilar! Tack och lov har jag med mig Camila, en biologistudent här på Univates som jag lärde känna när hon var i Sverige och studerade för ett år sedan. Hon hjälper mig att identifiera de olika familjerna av fjärilar. Dock visade det sig nu när jag sitter här i labbet för att vara duktig och skriva in all fakta i datorn att det även hade varit bra om jag inte bara skrev ner vilken familj utan även vilken art det var, alltså får jag se dagens exkursion som en övning och så är det bara att ge sig på det igen. Känns lite surt, men antar att det är såhär det funkar att arbeta med projekt! 
 
 
Eftersom de firar påsk även här så är det nu dags för påsklov så därför har vi planerat in en liten resa under ledigheten. Tillsammans med tre av portugiserna vi bor med ska vi imorgon kväll sätta oss på en nattbuss som ska ta oss till Florianopolis, en vacker ö lite längre norrut i Brasilien. Det blir en liten mini-semester med strand, bad och några caipirinhas! Så vi hörs igen nästa vecka :) Adeus! 

Kommentarer

Lämna gärna en liten kommentar!
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela