emmasresor.blogg.se

Välkomna till min reseblogg.

Quase um mês! (Nästan en månad!)

Publicerad 2013-03-21 10:57:00 i Allmänt, Brasilien, Äventyr,

Hej där hemma! Nu har jag snart varit här i Brasilien i en hel månad och jag trivs som fisken i vattnet. Kurserna har äntligen börjat och det känns som vi kommer ha mycket tid över till att resa och koncentrera oss på vår C-uppsats. Under vår biologikurs, som visade sig handla om reningsverk och avloppsvatten, kommer vi endast ha en föreläsning i veckan. Tror det kommer bli en intressant kurs då vi bland annat kommer undersöka vilka gifter vi kan hitta före och efter avloppsvatten renats. Dessutom har vi föreläsningar i portugisiska två gånger i veckan under ca 2 månader, så förhoppningsvis kan man snart göra sig förstådd i affärer osv. Ska bli kul att lära sig grunderna för ett helt nytt språk!! 
 

För någon dag sedan blev det en liten utflykt tillsammans med både portugiser, brasilianare och colombianer... en salig blandning men ett riktigt härligt gäng! Vi tog oss till staden Estrela som ligger bara en liten bit utanför Lajeado och lyckades efter lite guidning från en snäll familj hitta vattenfallet Santa Rita. Ett helt underbart ställe och självklart blev det en liten fika på plats också. När vi kom tillbaks till huset blev det lite charader och jag säger bara: tack och lov för google translate! Det blev en bra övning för mig och Stina då vi var tvungna att kolla upp det portugisiska ordet varje gång det var vår tur eftersom våra medspelare envisades om att skrika ut de portugisiska orden och inte de engelska. Till exempel är det portugisiska ordet för själ: Alma. Väldigt fint minsann! :)
 

 
 
Nu ska jag fortsätta med mina små språkstudier. Tänkte egentligen satsa på en effektiv dag med gym och gå till affären men självklart regnar det idag. Börjar undra hur det ska gå med min C-uppsats, man kan ju inte fånga fjärilar i ösregn direkt! Håll tummarna för lite bra väder... jag är ju trots allt ändå i Brasilien! 

Tchau amigos!

Kommentarer

Lämna gärna en liten kommentar!
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela